احاديث معصومين (ع)
پيروي از عقل
امام حسين عليه‏ السلام می فرمایند : لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ؛ عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى‏شود. (اعلام الدين، ص 298 . )
وضعیت سایت
بازدیدکنندگان : 1093129
آمار بازدیدکنندگان
2960امروزmod_vvisit_counter
2000دیروزmod_vvisit_counter
4960این هفتهmod_vvisit_counter
9929هفته گذشتهmod_vvisit_counter
60726این ماهmod_vvisit_counter
77233ماه گذشتهmod_vvisit_counter
2632526کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 15 مهمان حاضر
IP شما: 23.20.147.6
 , 
امروز: 08 خرداد 1396
صفحه اصلی

جدیدترین مطالب

مطالب پر بیننده

سایت علوم قرآنی و حدیث

شبهاتی درباره‌ی تحریف قرآن و پاسخ به آن‌ها (1)

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

 

نویسنده: محمد حسن بن حرّ عاملی

مترجم: مریم سادات عربی

 

شبهات نویسنده‌ی معاصر در باب جمع قرآن و اختلاف قاریان

یکی از مهم‌ترین نوشته‌های کوتاه حرّ عاملی که تاکنون چنان که باید به آن توجه نشده است رساله‌ی تواتر القرآن یا رسالة فی اثبات تواتر القرآن است که شیخ آن را در جواب یکی از عالمان معاصر خود و ردّ ادعای او مبنی بر تحریف قرآن و حصول فزونی و کاستی و تغییر در آن، نوشته است. وی در این رساله کوشیده است به نزاعی که به توسط برخی از هم مشربان اخباری افراطی او بر سر تحریف قرآن در گرفته بود پایان دهد. عالمی اخباری و هم عصر او، که فعلا درباره‌ی زندگی و تألیفات او هیچ اطلاعی به جز آنچه شیخ در این رساله آورده در دست نداریم، برای اثبات منحرف بودن متن کنونی قرآن، متواتر بودن آن را در مورد خدشه قرار داده است. بر اساس نوشته‌ی شیخ این شخص تفسیری نوشته بوده و در مقدمه‌ی آن به رسم مفسران مطالبی درباره‌ی قرآن ذکر کرده و از جمله متعرض عدم تواتر آن شده است.

آخرین بروزرسانی (پنجشنبه, 07 بهمن 1395 ساعت 18:00)

ادامه مطلب...

 

شبهاتی درباره‌ی تحریف قرآن و پاسخ به آن‌ها (3)

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

نویسنده: محمد حسن بن حرّ عاملی

مترجم: مریم سادات عربی

در ردّ ادلّه‌ى نویسنده‌ی معاصر

3-4- وجه سوم

در باب آنچه روایت شده است مبنی بر این که هر آنچه در میان امّت‌های پیشین روی داده، در امّت اسلامی هم مانند آن طابق النعل بالنعل و جزء به جزء (1) واقع ‌می‌شود.

پاسخ این مدعا بر دوازده وجه است:
اول - این که این حدیث بر اساس شیوه‌ی اصولیان نیاز به تصحیح سند دارد و یا نیاز دارد ثابت شود که این خبر محفوف به قرائن ظاهرالدلاله و سالم از معارض بوده است و بر اساس مذهب اخباریانی چون نویسنده‌ی معاصر و دیگران رجحان دارد که دوُنَهُ خَرطُ القَتاد (2). و این که اهل سنت آن را روایت کرده‌اند هم آن را از اعتبار ‌می‌اندازد و بلکه موجب تضعیف آن ‌می‌شود و به دلیل کثرت معارض، شهرت هم در اینجا فایده ای ندارد، وانگهی شهرت این حدیث بیشتر از شهرت تواتر قرآن نیست و اگر حجت باشد نقض غرض است.
دوم - این مطلب معلوم است و شکی در آن نیست که در امت‌های پیشین، همزمان در میان دو قوم حالت‌های متناقضی و امور متضادی روی داده است که اگر هر کدام از این دو مورد واقع شود اجتماع نقیضین است [که محال است]، یا موجب خروج از ظاهر حدیث، و این در عدم صحت حدیث کافی است.

ادامه مطلب...

 

شبهاتی درباره‌ی تحریف قرآن و پاسخ به آن‌ها (2)

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

 


نویسنده: محمد حسن بن حرّ عاملی

مترجم: مریم سادات عربی

در ردّ ادلّه‌ى نویسنده‌ی معاصر

1-4. وجه اول

در باب آنچه در کیفیت جمع و تدوین قرآن روایت شده

وجه اول [در باب اینکه آنچه در کیفیت جمع و تدوین قرآن روایت شده] باطل است و تمسک به مانند آن در کمترین جزئیات احکام هم جایز نیست، چه رسد در تعظیمِ بزرگترین ارکان اسلام، و ما آن را از دوازده وجه روشن ‌می‌کنیم:
اول: ضعف راویانی که‌ این روایات را نقل کرده‌اند و هم کسانی که از آن‌ها در این باب نقل روایت شده است و این که آنان از کسانی بوده‌اند که مورد وثوق نبوده و اعتماد به خبر واحدی که ‌این اشخاص روایت کرده‌اند جایز نیست. بر اساس قواعد نویسنده‌ی معاصر و برخی از شیعه، در میان این احادیث هیچ گونه حدیث صحیح، حسن، موثق و محفوف به قرینه‌ای یافت نمی‌شود، بلکه همه‌ی آن‌ها به اجماع طایفه‌ی مُحِقّه (شیعه) در نهایت ضعف‌اند و اعتنا به هیچ یک از آن‌ها جایز نیست.

ادامه مطلب...

 

تحريف ناپذيري قرآن کريم از منظر فيض کاشاني

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

 تحريف ناپذيري قرآن کريم از منظر فيض کاشاني

 

نويسنده: طاهره غلامي شيري (1)





چکيده:

فيض کاشاني از معدود کساني است که علي رغم شهرت به اخباري گري به هيچ روي در آثار خود گرد قول به تحريف قرآن نگرديده است و صراحتاً اين قول را مردود دانسته است. البته وي در راه رد قول به تحريف طريقي خاص دارد و کمتر به مباحث سندي و رجالي مي پردازد. او از اينکه روايات ناظر به تحريف را از اساس نادرست بخواند، ابا دارد و به رغم تشکيک در برخي از اين احاديث، بيشتر به تأويل و توجيه آنها مي پردازد. او همچنين از عقل و نقل استفاده مي کند تا نادرستي قول به تحريف را نشان مي دهد. اين نوشته ضمن ترسيم روش وي در اين باب، به ذکر ادله ي وي مي پردازد.

كليدواژه ها:

تحريف لفظي، تحريف معنوي، تنقيص، فيض کاشاني، تفسير الصافي، الوافي.

مقدمه

ادامه مطلب...

 

بررسی تطبیقی عدم تحریف قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله خوئی (1)

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

 

 

 

 

بررسی تطبیقی عدم تحریف قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت االله خوئی (1)

 

نویسندگان:
زهرا پرنده غیبی (1)
علی عزتی (2)



* چکیده:

مسأله تحریف ناپذیری قرآن اهمیت بسزایی دارد که اگر تحریف ناپذیری قرآن به اثبات نرسد، اعتبار قرآن به چالش کشیده خواهد شد و هر گونه استناد به آیات آن با مشکل اساسی رو به رو خواهد بود. از این رو دفاع از کرامت قرآن از اساسی ترین وظایف دینی هر فرد مسلمان است. علماء اسلامی در این زمینه تلاش بسزایی کرده اند از جمله ایشان علامه طباطبایی و آیت الله خویی می باشند که در این نوشتار سعی بر این است دیدگاه این دو بزرگوار را بررسی کنیم از این رو ابتدا معنای تحریف را از نظر ایشان بررسی کرده سپس به دلائل عدم تحریف قرآن از دیدگاه این عالمان برجسته پرداخته ایم.
* واژگان کلیدی: تحریف، قرآن، تحریف بالنقیصه، تحریف بالزیاده

آخرین بروزرسانی (سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 16:05)

ادامه مطلب...

 

بررسی تطبیقی عدم تحریف قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله خوئی (2)

شناخت قرآن کریم - صيانت قرآن از تحريف

 

 

 

بررسی تطبیقی عدم تحریف قرآن از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت االله خوئی (2)

 

نویسندگان:
زهرا پرنده غیبی (1)
علی عزتی (2)



دلائل عدم تحریف قرآن از دیدگاه آیت الله خویی و علامه طباطبایی

1- تحریف از نظر قرآن:

آیت الله خویی یکی از دلائل بر عدم تحریف قرآن را خود آیات قرآن می دانند. ایشان می فرمایند: تحریف به معنای تنقیص و اسقاط قسمتی از آیات اصلاً راهی به قرآن ندارد و تحریف بدین معنا از نظر قرآن مردود است. سپس ایشان دو آیه که اساس و شالوده عقیده به تحریف را در هم می ریزد استدلال می کنند. آیه اول: آیه حفظ می باشد که خداوند در سوره حجر آیه 9 می فرماید: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» این آیه به صراحت دلالت دارد که قرآن از تحریف محفوظ مانده و تا ابد نیز مصون خواهد ماند و خداوند در برابر تحریف کنندگان از کتاب خود دفاع خواهد کرد. جباران و ستمگران نخواهند توانست، دست خیانت به سوی قرآن ببرند و آن را ملعبه خویش قرار داده و به دلخواه خود در آن تغییر و تبدیل به وجود بیاورند. آیه دوم: آیه نفی بطلان در قرآن است. که خداوند می فرماید: « وانه لکتاب عزیز لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه تنزیل من حکیم حمید» و این قرآن، کتابی است قطعاً شکست ناپذیر که هیچ گونه باطلی نه از پیش رو و نه از پشت سر به سراغ آن نمی آید، چرا که از سوی خداوند حکیم و شایسته ستایش نازل شده است» (فصلت، 41-42). این آیه شریفه قرآن را از انواع و اقسام باطل، پاک و بدور معرفی می کند. زیرا اگر در کلامی «نفی» متوجه طبیعت و موجودیت چیزی گردد، تمام افراد و مصادیق آن را نفی خواهد کرد و این آیه نیز طبیعت بطلان را از دامن مقدس قرآن زدوده و نفی کرده است. بنابراین هیچگونه بطلان که تحریف نیز یکی از مصادیق آن است، نمی تواند به ساحت مقدس قرآن راه یابد. این است که همین آیه شریفه قرآن را با عزت و غلبه و پیروزی توصیف نموده است و لازمه و مقتضای غلبه و پیروزی و عزت هر چیز به این است که از تغییر و ضایع شدن و از دست دادن حقیقت هویت خویش مصون و محفوظ باشد. (خوئی، 1374، ص 321) ولی علامه این مطلب را به عنوان دلیل عدم تحریف قرآن ذکر نکرده اند. ایشان می فرماید: نمی گوییم روایات تحریف مخالفت با ظاهر آیه حفظ و آیه عدم اتیان باطل دارد، تا بگویید این مخالفت ظنی است چون ظهور الفاظ آیه جزء ادله ظنی است.

آخرین بروزرسانی (سه شنبه, 05 بهمن 1395 ساعت 16:05)

ادامه مطلب...